Fincius - uw financiele dienstverlener

  • Diensten
    • Betrouwbare administratie
    • Bedrijfsondersteuning en financieel advies
    • Belastingaangifte
    • Salarisadministratie
    • Fiscaal bedrijfsadvies
    • Jaarrekening
    • Prognoses en planning
    • On-site support
    • iPhone en Android App
  • Sectoren
    • Vastgoed
    • ICT
    • Detailhandel
    • Bouw / onderhoud en aannemers
    • Marketing en communicatie
    • Educatie (training en opleiding)
    • Groothandel
    • Horeca
    • Juridisch / advocatuur
    • Kunst, cultuur, artistiek
    • MKB (midden en klein bedrijf)
    • Zakelijke dienstverlening
    • Overige sectoren
  • Referenties
  • Over ons
    • Even voorstellen
    • Onze werkwijze
    • Waar wij voor staan
    • Veiligheid / Security
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Inloggen nieuwsarchief
  • Brochures
  • Contact
    • Offerte aanvragen

06/04/2017 By pim

Gebreken in administratie

Bij een boekenonderzoek bij een horecaondernemer stelde de Belastingdienst vast dat de detailgegevens van bestellingen verwijderd waren uit de administratie. Alleen de totaalbedragen per bestelling, de datum van de bestelling, het tijdstip van verkoop en de betaalwijze waren nog te raadplegen. De Belastingdienst meende dat de ondernemer niet aan zijn wettelijke administratieverplichtingen had voldaan door de detailgegevens niet te bewaren.

Hof Den Bosch oordeelde dat dit niet tot gevolg had dat de bewijslast moest worden omgekeerd en verzwaard. Volgens het hof had de Belastingdienst op basis van een vergelijking van de brutowinstpercentages van de onderneming met de in de branche gebruikelijke brutowinstpercentages een zinvolle controle van het verband tussen in- en verkopen kunnen maken. Volgens de Hoge Raad moeten de in een geautomatiseerd bestel- en kassasysteem ingevoerde detailgegevens bewaard worden als zij voor de heffing van belasting van belang zijn. Dat belang ontbreekt als de administratie voldoende andere gegevens bevat om de verantwoorde omzet in geld te kunnen controleren. Er is geen reden om de bewijslast om te keren en te verzwaren als de administratie slechts beperkte tekortkomingen kent.

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet
Share on Pinterest Share
Share on LinkedIn Share
Send email Mail

Categorie: Formeel recht

Vragen? Direct stellen via…

036 – 20 22 063

– Vul ons contact formulier in.
– Direct een offerte aanvragen.

Alle diensten

– Online boekhouding
– Bedrijfsondersteuning en advies
– Belastingaangifte
– Salarisadministratie
– Fiscaal bedrijfsadvies
– Troubleshooting
– Jaarrekening
– Prognoses en planning
– On-site support
– iPhone en Android app

Laatste nieuws

  • Internetconsultatie wijziging bijzondere regimes
  • Forfaitaire rendementspercentages 2022
  • Subsidieregelingen energie-innovatie en verduurzaming
  • Keuze te laat gemaakt
  • Overtollige liquiditeiten onderneming

De missie van Fincius

Fincius wil de beste en meest complete financiële dienstverlener zijn in de regio Flevoland en Amsterdam.

Door actief mee te denken voorzien wij u beter van informatie en heeft u een voorsprong op de concurrentie en inzicht in de toekomst.

Wij helpen u het allerbeste! Punt.

Overige pagina’s

- Algemene voorwaarden
- Privacy statement

Fincius op social media

  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn

Fincius B.V.

Transistorstraat 51A
1322 CK Almere

Millenium Tower,
Radarweg 29 A/B – 12, Amsterdam

T: 036 - 20 22 063
E: marco@fincius.nl

KvK: 61137588
BTW nummer: NL8542.24.580.B.01
NL60 INGB0006621809

Copyright © 2023 · Fincius.nl · Met ♡ door RaketNet