Fincius - uw financiele dienstverlener

  • Diensten
    • Betrouwbare administratie
    • Bedrijfsondersteuning en financieel advies
    • Belastingaangifte
    • Salarisadministratie
    • Fiscaal bedrijfsadvies
    • Jaarrekening
    • Prognoses en planning
    • On-site support
    • iPhone en Android App
  • Sectoren
    • Vastgoed
    • ICT
    • Detailhandel
    • Bouw / onderhoud en aannemers
    • Marketing en communicatie
    • Educatie (training en opleiding)
    • Groothandel
    • Horeca
    • Juridisch / advocatuur
    • Kunst, cultuur, artistiek
    • MKB (midden en klein bedrijf)
    • Zakelijke dienstverlening
    • Overige sectoren
  • Referenties
  • Over ons
    • Even voorstellen
    • Onze werkwijze
    • Waar wij voor staan
    • Veiligheid / Security
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Inloggen nieuwsarchief
  • Brochures
  • Contact
    • Offerte aanvragen

05/04/2018 By pim

Kabinetsreactie evaluatie werkkostenregeling

De werkkostenregeling (WKR) is het systeem voor de behandeling van vergoedingen en verstrekkingen in de loonbelasting. Het systeem bestaat uit een aantal gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen en een vrije ruimte. Vergoedingen en verstrekkingen, waarop een gerichte vrijstelling van toepassing is, blijven onbelast zolang zij het vrijgestelde bedrag niet overschrijden. Voor bepaalde vormen van loon in natura, zoals werkplekvoorzieningen en werkkleding, geldt een nihilwaardering. De werkgever kan vergoedingen en verstrekkingen, waarvoor geen gerichte vrijstelling of nihilwaardering geldt, onder de vrije ruimte van 1,2% van de fiscale loonsom brengen. Zolang de vrije ruimte niet wordt overschreden zijn deze vergoedingen en verstrekkingen onbelast. Komen deze vergoedingen en verstrekkingen uit boven de vrije ruimte, dan valt het meerdere onder een eindheffing van 80%. De eindheffing is voor rekening van de werkgever. De werkkostenregeling is in 2011 ingevoerd en is sinds 2015 verplicht.

Er heeft een evaluatie van de werkkostenregeling plaatsgevonden. De staatssecretaris heeft de kabinetsreactie op de evaluatie naar de Tweede Kamer gestuurd. Uit de evaluatie blijkt dat werkgevers de beoogde administratieve lastenverlichting niet ervaren. Voor een deel komt dat doordat werkgevers zich sinds de invoering van de WKR meer bewust zijn van de manier waarop vergoedingen en verstrekkingen moeten worden geadministreerd. De WKR is in de praktijk te complex geworden. Opvallende uitkomst van de evaluatie is dat noch de Belastingdienst noch de advieswereld voorstander is van herinvoering van het oude stelsel van vergoedingen en verstrekkingen. Wel zou omwille van de eenvoud het aantal gerichte vrijstellingen verminderd kunnen worden in ruil voor een grotere vrije ruimte. Overschrijdingen van de vrije ruimte worden met name door personeelsfeesten en bedrijfsjubilea veroorzaakt.

Kabinetsreactie
Benutting vrije ruimte
Werkgevers proberen zo veel mogelijk de gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen te benutten voordat zij een vergoeding of verstrekking onder de vrije ruimte brengen. Dat kan bijdragen aan de ervaren complexiteit van de regeling.

Administratieve lasten
Het kabinet ziet mogelijkheden om de WKR op enkele punten te vereenvoudigen.

Vrije ruimte
Aangezien het merendeel van de werkgevers geen eindheffing binnen de WKR betaalt, ziet het kabinet geen aanleiding om de regeling budgettair te verruimen. Dat betekent dat een toename van de gerichte vrijstellingen zal worden gecompenseerd door een verkleining van de vrije ruimte.

Noodzakelijkheidscriterium
Het noodzakelijkheidscriterium werkt naar behoren. De evaluatie geeft geen aanleiding voor uitbreiding van de toepassing.

Knelpunten
Het als onlogisch ervaren onderscheid tussen verstrekkingen op en buiten de werkplek kan opgelost worden door deze ook buiten de werkplek gericht vrij te stellen. Dat onderscheid geldt voor parkeerplaatsen en personeelsfeesten. Vanwege de budgettaire neutraliteit zou dit tot een beperking van de vrije ruimte leiden. Het kabinet is daar geen voorstander van.

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet
Share on Pinterest Share
Share on LinkedIn Share
Send email Mail

Categorie: Loonbelasting

Vragen? Direct stellen via…

036 – 20 22 063

– Vul ons contact formulier in.
– Direct een offerte aanvragen.

Alle diensten

– Online boekhouding
– Bedrijfsondersteuning en advies
– Belastingaangifte
– Salarisadministratie
– Fiscaal bedrijfsadvies
– Troubleshooting
– Jaarrekening
– Prognoses en planning
– On-site support
– iPhone en Android app

Laatste nieuws

  • Wie stelt moet bewijzen, ook na afloop van de bewaarplicht
  • Geen opgewekt vertrouwen door volgen aangifte in latere jaren
  • Zakelijk gebruik woning: documenteer tijdig en grondig
  • Registratie in postsysteem is geen bewijs voor tijdige verzending
  • Btw op factuur? Dan ook btw betalen!

De missie van Fincius

Fincius wil de beste en meest complete financiële dienstverlener zijn in de regio Flevoland en Amsterdam.

Door actief mee te denken voorzien wij u beter van informatie en heeft u een voorsprong op de concurrentie en inzicht in de toekomst.

Wij helpen u het allerbeste! Punt.

Overige pagina’s

- Algemene voorwaarden
- Privacy statement

Fincius op social media

  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn

Fincius B.V.

Transistorstraat 104
1322 CH Almere

T: 036 – 20 22 063
E: marco@fincius.nl

KvK: 61137588
BTW nummer: NL8542.24.580.B.01
NL60 INGB0006621809

Copyright © 2025 · Fincius.nl · Website met ♡ gemaakt door RaketNet vanuit Bussum.