Fincius - uw financiele dienstverlener

  • Diensten
    • Betrouwbare administratie
    • Bedrijfsondersteuning en financieel advies
    • Belastingaangifte
    • Salarisadministratie
    • Fiscaal bedrijfsadvies
    • Jaarrekening
    • Prognoses en planning
    • On-site support
    • iPhone en Android App
  • Sectoren
    • Vastgoed
    • ICT
    • Detailhandel
    • Bouw / onderhoud en aannemers
    • Marketing en communicatie
    • Educatie (training en opleiding)
    • Groothandel
    • Horeca
    • Juridisch / advocatuur
    • Kunst, cultuur, artistiek
    • MKB (midden en klein bedrijf)
    • Zakelijke dienstverlening
    • Overige sectoren
  • Referenties
  • Over ons
    • Even voorstellen
    • Onze werkwijze
    • Waar wij voor staan
    • Veiligheid / Security
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Inloggen nieuwsarchief
  • Brochures
  • Contact
    • Offerte aanvragen

16/07/2020 By pim

Uw NOW-aanvraag afronden 

De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (NOW) geeft door corona getroffen bedrijven een tegemoetkoming in de loonkosten. Voor de eerste tranche (NOW-1) is de regeling als volgt: indien de omzet minimaal 20% gedaald is in de coronaperiode ten opzichte van het driemaandsgemiddelde van de omzet van 2019 dan heeft de aanvrager recht op de tegemoetkoming. De periode waarin de omzetdaling zich moet voordoen betreft drie aangesloten kalendermaanden. Naar keuze van de ondernemer start de periode op 1 maart, 1 april of 1 mei 2020. De tegemoetkoming bedraagt maximaal 90% van de loonsom bij een omzetdaling van 100%. De tweede tranche (NOW-2) betreft een periode van vier maanden. De omzet van deze periode wordt vergeleken met een derde van de jaaromzet van 2019.

Omzet

Voor het begrip omzet wordt aangesloten bij het jaarrekeningrecht. Dat wil zeggen dat de omzet wordt berekend onder aftrek van kortingen en dergelijke en exclusief de in rekening gebrachte omzetbelasting. Deze omzet dient aan de juiste periode toegerekend te worden. Daartoe worden geleverde, nog niet gefactureerde prestaties in de coronaperiode als onderhanden werk in de omzet opgenomen voor de NOW-regeling. Ontvangen subsidies in het kader van de coronacrisis, zoals de Tegemoetkoming ondernemers in getroffen sectoren (TOGS) en de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), tellen als omzet mee. 

Bij een correcte boekhouding is manipulatie van de omzet door deze te verschuiven naar een tijdvak buiten de periode waarin de omzetdaling wordt geconstateerd om een hogere tegemoetkoming te ontvangen niet mogelijk. Het voeren van een correcte boekhouding is de verantwoordelijkheid van de ondernemer. 

Definitieve aanvraag

Bedrijven, die een voorschot hebben aangevraagd, kunnen vanaf 7 oktober 2020 de definitieve aanvraag indienen voor de NOW-1 regeling. Bij een voorschot van minimaal € 20.000 of een definitieve tegemoetkoming van minimaal € 25.000 dient de aanvraag gecontroleerd te worden door een deskundige (accountants- of administratiekantoor, financieel dienstverlener of brancheorganisatie). Bij voorschotten van minimaal € 100.000 of een definitieve tegemoetkoming van minimaal € 125.000 dient de deskundige een accountant te zijn. Concerns, die van de mogelijkheid gebruik maken om voor een concernmaatschappij de NOW aan te vragen, dienen altijd een accountantsverklaring over te leggen. Bij kleine aanvragen tot € 25.000 is geen verklaring nodig. In alle gevallen geldt dat documentatie van groot belang is, aangezien de aanvraag en de subsidieverlening ook achteraf gecontroleerd kan worden. Ook voor deze aanvragen raden wij aan die te laten controleren door uw financieel adviseur.

Verklaring

De verklaring van de deskundige die bij de aanvraag moet worden gevoegd betreft de omzetdaling van de ondernemer. Zonder verklaring heeft de ondernemer geen recht op de tegemoetkoming en moet het voorschot worden terugbetaald. Bij een niet correcte boekhouding zal de deskundige de benodigde verklaring niet afgeven.

Termijnen

De definitieve aanvraag dient binnen 24 weken na 7 oktober ingediend te worden. Indien een accountantsverklaring vereist is, geldt een verruimde aanvraagtermijn van 38 weken.

Controle

Indien bij controle achteraf blijkt dat de aanvraag niet correct is, zal de tegemoetkoming teruggevorderd worden. De kans is groot dat er dan ook boetes opgelegd worden en rente wordt berekend over het terug te vorderen bedrag.

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet
Share on Pinterest Share
Share on LinkedIn Share
Send email Mail

Categorie: Corona update

Vragen? Direct stellen via…

036 – 20 22 063

– Vul ons contact formulier in.
– Direct een offerte aanvragen.

Alle diensten

– Online boekhouding
– Bedrijfsondersteuning en advies
– Belastingaangifte
– Salarisadministratie
– Fiscaal bedrijfsadvies
– Troubleshooting
– Jaarrekening
– Prognoses en planning
– On-site support
– iPhone en Android app

Laatste nieuws

  • Wie stelt moet bewijzen, ook na afloop van de bewaarplicht
  • Geen opgewekt vertrouwen door volgen aangifte in latere jaren
  • Zakelijk gebruik woning: documenteer tijdig en grondig
  • Registratie in postsysteem is geen bewijs voor tijdige verzending
  • Btw op factuur? Dan ook btw betalen!

De missie van Fincius

Fincius wil de beste en meest complete financiële dienstverlener zijn in de regio Flevoland en Amsterdam.

Door actief mee te denken voorzien wij u beter van informatie en heeft u een voorsprong op de concurrentie en inzicht in de toekomst.

Wij helpen u het allerbeste! Punt.

Overige pagina’s

- Algemene voorwaarden
- Privacy statement

Fincius op social media

  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn

Fincius B.V.

Transistorstraat 104
1322 CH Almere

T: 036 – 20 22 063
E: marco@fincius.nl

KvK: 61137588
BTW nummer: NL8542.24.580.B.01
NL60 INGB0006621809

Copyright © 2025 · Fincius.nl · Website met ♡ gemaakt door RaketNet vanuit Bussum.