Fincius - uw financiele dienstverlener

  • Diensten
    • Betrouwbare administratie
    • Bedrijfsondersteuning en financieel advies
    • Belastingaangifte
    • Salarisadministratie
    • Fiscaal bedrijfsadvies
    • Jaarrekening
    • Prognoses en planning
    • On-site support
    • iPhone en Android App
  • Sectoren
    • Vastgoed
    • ICT
    • Detailhandel
    • Bouw / onderhoud en aannemers
    • Marketing en communicatie
    • Educatie (training en opleiding)
    • Groothandel
    • Horeca
    • Juridisch / advocatuur
    • Kunst, cultuur, artistiek
    • MKB (midden en klein bedrijf)
    • Zakelijke dienstverlening
    • Overige sectoren
  • Referenties
  • Over ons
    • Even voorstellen
    • Onze werkwijze
    • Waar wij voor staan
    • Veiligheid / Security
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Inloggen nieuwsarchief
  • Brochures
  • Contact
    • Offerte aanvragen

19/01/2017 By pim

Verkopende aandeelhouder deed onvoldoende onderzoek naar koper

De Invorderingswet kent een aansprakelijkheid voor aandeelhouders van een bv of nv voor door de vennootschap verschuldigde vennootschapsbelasting na verkoop van de aandelen. Voor die aansprakelijkheid moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Het aandelenbelang moet ten minste één derde gedeelte van het geplaatste kapitaal omvatten en de bezittingen van de bv moeten in belangrijke mate bestaan uit beleggingen. Verder moet het vermogen van de bv door andere oorzaken dan de normale bedrijfsvoering zijn verminderd in een periode van vijf jaar voor tot drie jaar na het jaar van de verkoop van de aandelen. De aansprakelijkheid betreft de vennootschapsbelasting die betrekking heeft op de ten tijde van de vervreemding van de aandelen aanwezige stille en fiscale reserves.

De aandeelhouder, die kan bewijzen dat het niet aan hem is te wijten dat het vermogen van de vennootschap ontoereikend is om de vennootschapsbelasting te betalen, is niet aansprakelijk. Om dat bewijs te kunnen leveren moet de verkopende aandeelhouder een gedegen onderzoek doen naar de financiële gegoedheid van de koper en ervoor zorgen dat de vennootschapsbelastingclaim kan worden betaald. Dat kan door een bankgarantie te vragen of door een bedrag te storten op de derdengeldrekening van de notaris die betrokken is bij de overdracht. In de praktijk gaat het op die punten nogal eens mis. Ter illustratie de volgende casus.

Ter onderbouwing van de stelling dat de vermogensvermindering van een verkochte bv niet aan haar te wijten was, verwees de verkopende aandeelhouder naar de onafhankelijke deskundigen die zij had geraadpleegd bij deze transactie. Er was onderzoek gedaan naar de koper. De akte van overdracht bevatte enkele garanties van de koper en de liquide middelen van de verkochte bv, in totaal € 847.000, waren op de derdengeldrekening van de notaris gestort. Het hof vond dit niet voldoende om de aansprakelijkheid op te heffen. De verkoper wist of had moeten weten dat de koper door buiten de normale bedrijfsvoering liggende handelingen verhaal door de ontvanger onmogelijk zou maken. Er was een afspraak gemaakt dat de helft van de liquide middelen van de bv aan de verkoper zou worden betaald en dus aan de bv zou worden onthouden. De financiële gegevens van de koper waren pas na de overdracht aan de verkoper verstrekt. Een goed beeld van de financiële situatie van de koper ontbrak ten tijde van de verkoop en de overdracht van de aandelen. Garanties ten behoeve van de ontvanger waren niet verstrekt. De kopende partij had in een notitie uiteengezet wat het doel was van de overname en hoe de constructie werkte. De verkoper had dat voorstel gevolgd zonder onderzoek te doen naar onderliggende contracten en financiële gegevens. De verkoper heeft haar zorgplicht als aandeelhouder van de bv verzaakt.

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet
Share on Pinterest Share
Share on LinkedIn Share
Send email Mail

Categorie: Invordering

Vragen? Direct stellen via…

036 – 20 22 063

– Vul ons contact formulier in.
– Direct een offerte aanvragen.

Alle diensten

– Online boekhouding
– Bedrijfsondersteuning en advies
– Belastingaangifte
– Salarisadministratie
– Fiscaal bedrijfsadvies
– Troubleshooting
– Jaarrekening
– Prognoses en planning
– On-site support
– iPhone en Android app

Laatste nieuws

  • Subsidieregelingen energie-innovatie en verduurzaming
  • Keuze te laat gemaakt
  • Overtollige liquiditeiten onderneming
  • Beantwoording Kamervragen box 3
  • Concurrentiebeding niet overtreden door dienstverband bij buitenlandse werkgever

De missie van Fincius

Fincius wil de beste en meest complete financiële dienstverlener zijn in de regio Flevoland en Amsterdam.

Door actief mee te denken voorzien wij u beter van informatie en heeft u een voorsprong op de concurrentie en inzicht in de toekomst.

Wij helpen u het allerbeste! Punt.

Overige pagina’s

- Algemene voorwaarden
- Privacy statement

Fincius op social media

  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn

Fincius B.V.

Transistorstraat 51A
1322 CK Almere

Millenium Tower,
Radarweg 29 A/B – 12, Amsterdam

T: 036 - 20 22 063
E: marco@fincius.nl

KvK: 61137588
BTW nummer: NL8542.24.580.B.01
NL60 INGB0006621809

Copyright © 2023 · Fincius.nl · Met ♡ door RaketNet